Тарас Шевченко в кіно

Якщо зібрати всі повнометражні ігрові фільми, присвячені життю Тараса Шевченка, а також екранізації його творів – набереться близько двадцяти картин. Більше половини яких – ідеологічні агітки півстолітньої давності. Для порівняння: за творами Шекспіра знято близько 850 екранізацій, а за Львом Толстим – близько 200. І це не враховуючи десятків байопіків про життя як першого, так і другого. Словом, не щастить Тарасу Григоровичу з кінематографом.

Єдине, в чому Шевченко може дати фору абсолютно будь-якому іншому письменнику – кількість пам’ятників. У всьому світі налічується близько 1100 пам’ятників, присвячених Кобзарю. Більше, напевне, тільки у Ісуса, Будди і невідомого солдата.

Ось і виходить, що в ХХІ столітті, коли підростаюче покоління освоює комп’ютер раніше, ніж вчиться читати, пам’ять про Шевченка застигла в архаїчних скульптурних формах. Почасти саме через таке ретроградство Шевченко випадає з кругозору сучасної людини. Ось і виходить, що про його твори згадують в основному в школах і на офіціозних святах-ювілеях.

А з присутністю Шевченка в кіно все набагато сумніше. Остання на сьогоднішній день повнометражна стрічка про життя і творчість Кобзаря була знята ще в 1999 році. А до цього був байопік аж у 1964 році. Ну, а з екранізаціями його творів ситуація і зовсім безнадійна. Якщо не брати до уваги телемувіки і телеверсії вистав, то останній на сьогодні ігровий повнометражний фільм за його твором з’явився в далекому 1963 році.

Виходить, що найбільш виразним екранним відображенням Шевченка залишаються багато в чому брехливі, вульгарні і наповнені ідеологічними маніпуляціями радянські фільми.

Ситуація обіцяє змінитися в 2020-му році, коли вийде на екрани фільм Олександра Денисенка «Тарас. Повернення». Він розповість про непростий період в житті поета – коли завершувалася його солдатська служба в Новопетрівській фортеці (Мангишлак, Казахстан).

А вже 12 березня відбудеться прем’єра фільму Михайла Іллєнка «Толока». В основу його сюжету покладено вірш Шевченка «У тієї Катерини хата на помості…». Ця стрічка мала охопити 400 років історії нашої країни – така собі фантасмагорична панорама нації.

Першою ж в історії екранізацією твору Шевченка став фільм «Катерина» (1911). Як і більшість інших вітчизняних стрічок 1910-х років, вона поки що не воскресла з архівів. Можливо, вона і зовсім втрачена.

У 1926 році на екрани вийшла двосерійна картина Петра Чардиніна «Тарас Шевченко», що стала першим українським байопіком. Сюжет фільму ілюструє ключові епізоди з життя і творчості Кобзаря. Головну роль в ньому зіграв один із найбільш яскравих акторів свого часу Амвросій Бучма.

А художнім оформленням стрічки займався видатний художник Василь Кричевський, який зробив тут ставку на автентичність. Крім того спеціально для роботи над фільмом були запрошені фахівці з етнографії та історії – подія екстраординарна для того часу. В результаті ця картина стала одним із найдорожчих кінопроектів СРСР 1920-х років.

Зусилля в роботі над картиною не були марними – вона стала найбільш касовою серед усіх прем’єр року, а також з успіхом йшла в зарубіжному прокаті. Сьогодні ж цей фільм виглядає, як лист у пляшці, кинутій з тонучого корабля української інтелігенції 1930-х.

У 1929 році художник Іван Кавалерідзе знімає фільм «Злива», сюжет якого заснований на поемі «Гайдамаки». Хитромудро-естетська мова цієї стрічки багато в чому випереджала свій час. Акцент в ній був поставлено на пластику, а формотворчим елементом в цьому вишуканому видовищі було освітлення. Художня мова цієї стрічки, за спогадами очевидців, балансувала десь на межі скульптури і кінематографа.

У 1933 році Кавалерідзе знімає «Коліївщину», сценарій для якої йому довелося переписувати 17 разів. Чавунний ідеологічний пресинг був закономірним наслідком сталінського терору, який набирав обертів у ті роки. Однак саме цей фільм багато критиків вважають кращим у творчості режисера.

Через три роки скульптор-режисер знімає стрічку, в якій вільно інтерпретується поема «Кавказ». Назвав він фільм «Прометей». У центрі його сюжету – кріпак, якого пан віддає в солдати на Кавказ, а його наречену – жене в бордель. Після повернення хлопець організовує селянське повстання. Явна алегорія на радянську тиранію в цій картині розлютила самого Сталіна. Та незважаючи навіть на це, вона вийшла в прокат. Правда, «загадковим чином» до наших днів не збереглися епізоди стрічки, в яких з’являється сам Тарас Шевченко.

Це зникнення поета стало в певній мірі символічним – наступного разу не фальшивий екранний образ Кобзаря з’явиться лише через 56 років. У стрічці «Поет і княжна» (1999).

Те, як ставилися до творчості Шевченка в СРСР протягом наступних двадцяти років красномовно показують два варіанти екранізації його п’єси «Назар Стодоля». Незважаючи на трагічні події 1937 року – саме тоді вийшла найбільш правдоподібна і добротно зроблена стрічка режисера Георгія Тасіна. Ну, а однойменна стрічка 1955-го Віктора Івченко – у порівнянні з вищезгаданої – лише припудрений маскарад.

Якщо у фільмі 1937 року козаки показані реалістично, то в стрічці 1955-го – карикатурно. І якщо в першому зроблено акцент на автентику і драматизм, то в другому – на зовнішню декоративність. Словом, якщо фільм 1937 року – відгомін українського Розстріляного Відродження, то картина 1955 року – солодка отрута для патріота.

Окрім того, в «Назарі Стодолі» тридцятих років майнув один провокаційний натяк. Фатальна угода, яку підписує головний герой з сотником Кічатим – немов алюзія на те, наскільки підступно вільні люди в ті часи заганялись в колгоспи. Не дивно, що стрічка була заборонена.

Яскравим прикладом радянських маніпуляцій з образом Кобзаря став фільм Ігоря Савченка «Тарас Шевченко» (1951). Головну роль у ньому зіграв Сергій Бондарчук. Ця стрічка безбожно спотворює біографію поета. Створювалася вона немов лише для того, щоби вписати образ Кобзаря в матрицю радянської ідеології.

Щоб не витрачати час на опис всієї фальші, від якої фільм просто-таки тріщить по швах, зазначу лише фінальну, кульмінаційну сцену картини. У ній Тарас Григорович слізно дякує своїм «російських друзям» за те, що вони вручили йому російськомовні переклади його поезії.

Похитнути цей образ лже-Шевченка спробував режисер Володимир Денисенко. У 1964 році він зняв картину «Сон» з Іваном Миколайчуком у головній ролі. Цей фільм далекий від ідеалу. Його автори намагалися створити не виразний образ Кобзаря, а всього лиш актуалізувати його для своєї епохи. Показовою в цьому плані є перша сцена фільму, в якій російські чиновники допитують Шевченка. Подібні питання доводилося чути в ті роки і українським дисидентам від співробітників КДБ.

Проте в цій картині багато просто образливих маніпуляцій з біографією поета.

Заповіт був написаний Шевченко через вісім років після смерті Пушкіна. Хоч він і любив Пушкіна і був у Петербурзі в рік смерті Пушкіна. Але не хникав на його похоронах.

У 1959 році вийшов фільм-балет «Лілея», поставлений за мотивами «Кобзаря». Незважаючи на свій монументально-епічний розмах – він так і залишився лише естетською забавкою. Тут наводиться уривок не з самого балету, а з телерепортажу про нього 1949 року.

У 1963 році за мотивами опери Михайла Вериківського був знятий фільм «Наймичка», сюжет якого грунтувався на однойменному творі Шевченко. Сільська дівчина, яка завагітніла від заїжджого солдата, залишається в повних злиднях. Щоби врятувати своє немовля, вона підкидає його до багатої бездітної сім’ї. А з часом і сама наймається в цю сім’ю наймичкою, щоби бути ближче до свого сина.

За виконання головної ролі в цій картині Віра Донська-Присяжнюк була удостоєна першої премії Всесоюзного кінофестивалю в Ленінграді.

Є всі підстави вважати цю стрічку алегорією свого часу. Вся українська культура 60-х років виглядала подібною зґвалтованою «наймичкою», що прислужувала «заможному і бездітному сімейству» радянських республік (цікаво, що б зробили зі мною, напиши я ці рядки в ті роки?)

У 1964 році з’являється телевізійний байопік «Сторінки життя», в якому Шевченка зіграв Дмитро Франько. Цей фільм сьогодні не переглядають. Він застряг в архівах. Там йому і місце.

І лише після більш ніж двадцятирічної перерви з’являється фільм-спектакль Бориса Квашньова «Капітанша» (1987). Головну роль в ньому виконав Богдан Ступка. Картина розповідає про мандрівного письменника, який знайомиться з ефектною жінкою. Чоловік називає її капітаншею. Письменник всіляко намагається побільше дізнатися про неї і в результаті дізнається дивовижну історію її життя.

За роки незалежної України Шевченко з’являвся на екранах завдяки одному лише режисерові Станіславу Клименко. У період з 1992 по 1997 роки він зняв 12-ти серійний просвітницький серіал «Тарас Шевченко. Заповіт».

Це була перша за довгі роки детальна і правдива біографія Шевченка на широких екранах. Через те, що творцям картини доводилося економити – лише окремі епізоди в цьому серіалі були ігровими.

Шевченка завжди грали знакові для свого часу актори. У цьому серіалі кобзаря зіграв Тарас Денисенко. Символічно, що в одній з останніх кіноробіт цього актора йому також довелося зіграти поета («Звичайна справа» Валентина Васяновича). Його персонаж постає жебраком, кинутим та божеволіючим. У цьому прочитується натяк на деградацію образу кобзаря.

На основі останніх трьох серій Клименко змонтував повнометражну картину «Поет і княжна» (1999). Фільм присвячений періоду «Трьох літ», протягом яких Шевченко написав левову частку своїх віршів.

Відсутність Тараса Шевченка в кіно і в популярній культурі в цілому призводить, іноді до справжніх курйозів. Наприклад, у 17 серії сьомого сезону «Доктора Хауса» головний герой плутає Кобзаря з бабусею своєї коханої Домініки Петрової.

Виключити подібні образливі ситуації може лише популяризація Шевченко. За допомогою кіно, в першу чергу. Адже численні офіціозні свята і величезна кількість пам’ятників – як бачимо – ситуацію не поліпшують.

ЧИТАТИ ЩЕ

Як зіпсувати секс: що не можна робити відразу після близькості

Психологи розповідають, які дії після сексу можуть негативно вплинути на ваші стосунки. Дізнайтеся, чого варто уникати, щоб зберегти близькість та порозуміння з партнером, щоб він...

Святковий стіл на Новий рік 2025: основні страви та алкоголь

Новий рік — це не тільки чарівний час для зустрічей з рідними та близькими, а й чудова нагода накрити багатий святковий стіл. У 2025 році...

У чому зустрічати 2025: стильні поради та ідеї для Нового року змії

Новий 2025 пройде під заступництвом Зеленої Дерев'яної Змії, що робить вибір святкового вбрання особливо важливим для залучення удачі та благополуччя. Змія символізує мудрість, елегантність та...

Опубліковані найкрасивіші автографи зірок

Нам здається, що знамениті люди, ба навіть - легенди, все роблять по-особливому. У деяких випадках це дійсно так. Але підпис - така звичайна річ для...